Szick Sándor

10 dolog, amit ne mondj a munkahelyeden

2017. október 23. - szicksandor

fonok_veszekszik.jpg

Az egyik sikeres írásunk, mely arról szólt, hogy hogyan ne viselkedjünk a munkahelyünkön, sok olvasót és rengeteg vicces és érdekes kommentett szült. Ez adta az ötletet, hogy ebben a témában további gondolatokat feszegessünk.

Ebben az írásunkban arról beszélünk, hogy mik azok a mondatok, amiket mindenképpen kerüljünk el a munkahelyünkön, amiket soha nem mondjunk ki, még ha igazak is lennének. És itt most nem pajzán viccekre, vagy politikai agitálásokra gondolok, hanem olyan egyszerű mondatokra, amelyek önkéntelenül is kicsúszhatnak a szánkon, de mégsem fogják építeni a karrierünket.

1. “Ez nem fair!"

Mindenki tudja, hogy az élet nem mindig igazságos. Amennyiben nem akarsz rossz képet festeni magadról, akkor lesznek olyan helyzetek, amikor el kell fogadnod a tényeket. Például azt mondhatod, hogy: “Észrevettem, hogy Gizi kapta meg azt a projektet, amiben én is reménykedtem. Elmondanád, hogy miért lett ez a döntés, szeretnék tanulni belőle.” De semiképpen se kezd azzal, hogy “Ez nem fair!”.

2. “Ez mindig így van, és így is lesz!”

A mai világ technológiai és társadalmi fejlődését figyelembe véve nem lehet kinyilatkozni azt, hogy ez mindig így volt és így is lesz. Amikor ezt mondod, elképzelhető, hogy lustának, rugalmatlannak néznek, aki ellenáll a változásoknak. És ha mindig olyan dolgokat csinálsz, amiket régebben is, akkor elképzelhető, hogy előbb-utóbb megválnak tőled.

3. "Azt hiszem ... / Ez lehet, hogy egy ostoba ötlet … / lehet, hogy hülye kérdés.“

Ezek rendkívül passzív és bizonytalan megfogalmazások, amik azt sugallják, hogy már a kérdés feltevője sem biztos a dolgában és ezzel már az elején elrontja a hitelességét. Ne használjuk ezeket a gyengítő mondatokat, mert még a legnagyszerűbb ötleteket is kétséggel fogják fogadni.

kiralylany_131346383.jpg

4. "Ez csak egy percet vesz igénybe."

Ha azt mondod, hogy valami csak egy percet vesz igénybe, megkérdőjelezi a képességeidet és azt a benyomást kelti, hogy a feladatokon keresztül rohansz. Hacsak nem szó szerint egy percen belül fejezed be a feladatot, akkor ne használd ezt a kifejezést. Nyugodtan mondd meg, hogy nem fog sokáig tartani, de pont annyi idő alatt fogod befejezni, amennyi szükséges.

5. “Megpróbálom."

Na, ez a mondat a legrosszabbak közé tartozik egy munkahelyen. Van egy magyar mondás, hogy a kiskutya próbálkozik, és te is ehhez tartsd magad. Amenniyben a munkakörödbe tartozik a feladat, akkor ne próbálkozz, hanem csináld meg, mert a próbálkozás azt mutatja, hogy nem vagy a helyzet magaslatán, és nem vagy biztos benne, hogy a pozíciódhoz köthető feladatokat valóban el tudod végezni.

6. "Lusta / inkompetens / balfácán."

Nincs olyan helyzet, amikor ilyen vagy hasonló megjegyzéseket tehetünk egy kollégára. Ha a véleményed helytálló az adott kollégáról, akkor nem kell hangoztatni, mert valószínű, hogy ezt már mindenki tudja. Amennyiben viszont nem fedi a valóságot, akkor végül úgy fog kinézni, hogy egy bunkó vagy, illetve a kolléga alkalmatlanságára irányuló megjegyzések akár olyan kísérletnek is tűnhetnek, mintha azért akarnád befeketíteni, hogy te jobb színben tűnj fel. 

7. “Ez nincs benne a munkaköri leírásomban."

Ez a sokszor szarkasztikus mondat úgy hangzik, mintha csak a szükséges minimumot vagy hajlandó megtenni ahhoz, hogy megkapd a fizetésed. Amikor a főnököd megkér valamire, ami túlmutat a feladatkörödön, akkor ne ezzel a mondattal hárítsd el, hanem csináld meg a feladatot, azonban később keress lehetőséget arra, hogy ezt a helyzetet átbeszéld a vezetőddel. Beszélj vele a cégnél betöltött pozíciódról, és arról, hogy esetleg frissítést igényel-e a munkaköri leírásod. Ez a beszélgetés lehetőséget adhat arra, hogy a vezetőddel konstruktívan beszéljétek meg a pozíciódhoz tartozó hosszútávú lehetőségeket.

angry-boss-752x501.jpg

8. "Ez nem az én hibám."

Jajjj! Soha nem jó ötlet a bűnösség hárítása. Amennyiben volt szereped egy projektben, legyen bármennyire kicsi is az, vállald fel a vele járó hibázás lehetőségét. Egy feladatnak számonkérhetőnek és objektívnek kell lenni, ami remekül meg tudja mutatni, hogy kinek milyen feladata volt, és ki hol hibázott. Ragaszkodj a tényekhez, és érzelemmentesen magyarázd el a törénteket, lehetőséget biztosítva arra, hogy vezetőd és kollégáid le tudják vonni a megfelelő következtetéseket azzal kapcsolatban, hogy ki is hibázott. Az a pillanat, amikor harsányan, sértődötten elkezdesz ujjal mutogatni másokra, csak azt fogja bebizonyítani, hogy nem vállalsz felelősséget a tetteidért.

9. "Nem tudom megcsinálni."

Az emberek nem szeretik ezt hallani, mert ilyenkor azt hiszik, hogy ez azt jelenti, hogy nem fogod megcsinálni, de azért mert egyszerűen nincs kedved hozzá, nem akarsz segíteni nekik.

Ha tényleg nem tudod megtenni, mert például hiányoznak a szükséges készségek vagy eszközök, akkor kínálj alternatív megoldásokat. Ahelyett, hogy azt mondod, mit nem tehetsz, mondd el, mit tehetsz. Például, ahelyett, hogy azt mondanád: “Nem maradhatok késő estig”, mondd azt, hogy: “Holnap reggel be tudok jönni egy kicsivel előbb.” Lehet, hogy működni fog? 

10. "Nem szeretem a munkámat."

Az utolsó dolog, amit valaha kiejthetsz a szádon és amit hallani akarnak a munkahelyeden! Amikor valaki panaszkodik, hogy mennyire gyűlöli a munkáját, és egyébként mennyire rossz a cég, azzal negatív személyként jeleníti meg önmagát. Ezzel a hozzáállással csökkented a csapat morálját, esetleg bomlasztasz, és az ilyen típusú embereket szokták a főnökök a leghamarabb elküldeni, és egy pozitív szemléletű kollégával helyettesíteni. 

Látogass el honlapunkra, a www.szicksandor.hu-ra, kövess bennünket a szicksandor.blog.hu oldalunkon, hogy még több érdekes cikket olvashass tréningekről, motivációról, üzletről! Amennyiben pedig ötleted, témád, kérdésed van, keress minket a https://www.facebook.com/szicksandor oldalon.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szicksandor.blog.hu/api/trackback/id/tr3413047940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása