Hosszú évek tapasztalatai mondatják velem, hogy a cégek többsége rossz úton halad a munkaerő fejlesztésével, tréningelésével kapcsolatban. A legnagyobb energiát abba fektetik bele, hogy megszerezzék a legjobb munkaerőket, de ezután, egy esetleges alapképzésen kívül, nem sokat foglalkoznak velük.
Szerencsésnek mondhatják magukat azok a munkavállalók, akik nagyobb cégeknél dolgoznak, mivel általában ezeknél a cégeknél kiemelt fontosságú a folyamatos fejlesztés. De hogyan is segíthet nekünk egy folyamatos fejlesztés, képzés abban, hogy megtartsuk a legjobb kollégákat?!
1. Hol van az időveszteség?
Sok cégnél komoly időt és energiát fordítanak az új munkatárs megtalálására, de a megtartására már annál kevesebbet. Sajnos a mai napig elhangzik az a berögződött, ám rendkívül téves mondat, hogy "Ha akar menjen, van helyette másik három jelentkező!" Egy cégnek, és ez lehet akár egy kis létszámú iroda vagy vállakozás is, figyelembe kell vennie, hogy mennyi időbe telik egy új kolléga felvétele. Számolva az álláshirdetésre jelentkezés idejével, a felvétellel és a beilleszkedési, betanulási folyamattal, akár 4-5 hónap is eltelik. Ha ekkor gondoljuk azt, hogy mégsem választottunk jól, és elküldjük a munkatársat, akkor vállalnunk kell, hogy akár újabb 4-5 hónapot vesz igénybe egy újabb kolléga kiválasztása és beillesztése. Időt, energiát és akár egy későn érő, ám annál értékesebb kollégát nyerhetünk azzal, ha odafigyelünk a folyamatos fejlesztésre.
2. Fordulj külsős trénerhez!
Sok cég a képzéseket házon belül próbálja megoldani, ami nem mindig jó megoldás. Sokszor olyan tartja a cégen belüli képzéseket, aki kiváló értékesítő, sokat tett a cégért, de trénernek, előadónak nem megfelelő, ám mégis tőle várják a profi képzéseket. Sőt, sokszor ezek az emberek "másodállásban" tartják az előadásokat, és bizonyos helyzetekben szeretnének hamar túl lenni rajta, és visszatérni a saját feladataikhoz. Azonban egyre több cég vette észre, hogy a külsős tréner igénybevétele nem szégyen, sőt, sok esetben nagyobb eredményeket tud elérni, mint egy belsős ember. Aki nincs benne teljesen a cégben, nincs más feladatköre, az teljes egészében a képzésre, fejlesztésre tud figyelni, és sok esetben új oldalról tudja megvilágítani az adott problémákat, másféle, hasznosabb megoldásokat talál rájuk.
3. Adj állandó értéket!
Bizonyos munkakörökben az első három hónapban van a legtöbb felmondás, mert már az elején nem érzik a megfelelő támogatást az új emberek, és azt, hogy értékesek a cég számára, így még mielőtt bármi kialakulhatna, továbbállnak. A másik kritkus pont, amikor leül a lelkesedés, vagy elkezdődik egy kiégési folyamat. Amennyiben a cégeden belül folyamatosak a képzések, coachingolások, akkor ezeket a pontokat idejekorán fel tudod ismerni és kezelni is tudod. És a törődésre, odafigyelésre még a legrégebbi, legrutinosabb kollégáknak is szüksége van.
Észre kell vennünk, hogy a munkaerő piac átrendeződött. Lassan a munkavállaló szabja a feltételeket és nem a munkaadó, éppen ezért is fontos, hogy a nehezen megtalált, jó képességű kollégák megtartásának az érdekében kövessünk el mindent.
Látogass el honlapunkra, a www.szicksandor.hu-ra és kövess bennünket a szicksandor.blog.hu